as'salam. pagi. haha! lesen l untuk orang lelaki. dan lesen p untuk orang perempuan. 'yang tampal lesen l mesti lelaki. yang lesen p mesti perempuan. dan yang tak ada tampal, dia lupa lah kot. tercabut.'
ya, itulah hakikat aku seusia dibangku sekolah tadika dan rendah. haha. agak bongok aku mengenangkan kembali. setiap kali pergi jalan mana2, aku akan perasan sama ada lesen l atau lesen p bagi kenderaan2 di atas jalan. dan siapa yang memandunya. hehe.
sila jangn contohi. kalau adik2 atau anak2 anda bertanya, jawab betul2. tapi tak payah bagi pening pulak. kan tak pasal2 minat nak jadi pelumba haram kecil2 lagi.
nih adalah proses menganalisis di peringkat awal. seorang kanak2 pada seusia di sekolah tadika sememangnya:
- ingin tahu akan sesuatu yang dirasakan menarik. (kenapa dan kenapa)
- cepat belajar akan sesuatu sekiranya di ajar betul2. (kan dah pandai kemas rumah. tapi selepas dah sepahkanlah. hehe)
- mudah terpengaruh. (ajak je budak2 pergi mana2. mesti ikut punya.)
- mampu membuat andaian sendiri. (analisis melalui pandangan.)
- mendengar kata jika kena pada caranya. (adik tak boleh buat macam nih..)
- memberontak sekira dilarang dengan cara yang tidak betul. (menangis tak tentu pasal. memang dia tak kisah apa2 pun.)
- hidup dalam dunia dia tanpa peraturan. (yeah! i nak terjun tasik lah.)
- semua perkara dirasakan boleh. (walhal makan lipas, tahi kambing dan sebagainya. hehe.)
- makin dilarang, makin dibuat. (adik! jangan lari. maka, lagi lajulah dia lari. try lah buat.)
- perlukan kasih sayang. (cuba hari2 mak ayah cakap benci. alamatnya, terjun bangunan budak tuh. hehe.)
orait. pengajarannya, seorang kanak2 memang sentiasa akan belajar apa sahaja disekelilingnya. walhal salah atau betul, itulah yang diterima. sehingga dia mampu menilai dengan positif dan tahu hakikat sebenar. hehe.
dan sekarang, En Tapi tak ada dah fikir lesen l untuk lelaki, dan p untuk perempuan. haha. tapi teringin nak kenakan budak2 tadika. nak ajarkan benda nih. haha. sekarang dan biasa berlumba pun. haha. tak elok.