Blog Fendi Islam: Naluri "Nak Jugak"

G.E.N.G

January 20, 2013

Naluri "Nak Jugak"

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


semua orang dalam dunia inginkan perkara yang diidam-idamkan.. aku? aku kalo aku nak listkan memang banyak.. hahai. tak payahlah.. entah ape2 yang aku sendiri nk.. so, now, we talk about ikot2 nih.. nak jugak nih..

perkara nih lebih pada kebendaan.. bile tengok orang lain ade, kita pun nak jugak.. bermula mase kecik lagi.. life aku sendiri di rumah berek.. duk macam rumah flat.. so, jiran ade kete tamiya, aku pun kena ada..

jiran ada rollerblade, aku pun nak kena ade.. mak ayah mesti turuti.. mesti beli.. tak beli, siap.. memang tak gi sekolah.. manja sungguh kanak2 zaman dulu.. tagune betol..

but now, we talk about now.. sedarnya aku hidup dalam dunia nih, tak perlu lagi gitu.. better we do ape yg kita suka.. we get apa yg kita suka. cuma ingat dengan batasan dalam agama je.. kan mudah..

kalau dah trend sekarang, semua pada kebendaan.. 

  • tengok orang ade dslr..
  • tengok orang ada kereta..
  • tengok orang ada tudung ariani..
  • tengok orang ada baju jersi..
  • tengok orang ada smartphone..
  • tengok orang ada tab..
  • tengok orang ada pad..
  • tengok orang ada rambut kaler2..
  • tengok orang ada pakai rantai loket..
  • tengok orang ada blous lawa gila..
  • tengok orang ada motor superbike..
  • tengok orang ada rumah 4 tingkat..
  • tengok orang ada rayban
  • ape lagi? semua lahh..

macam2 lagilah.. semua kebendaan.. ada tak orang rasa nak ada benda yg jerumus pada akhirat jugak?

  • rasa nak beli jubah..
  • rasa nak pakai tudung..
  • rasa nak baca al-quran hari2..
  • rasa nak miliki tasbih..
  • rasa nak solat sunat..
  • rasa nak beramal bersedekah..
  • rasa nak merendah diri walau berjaya..
  • rasa nak berkongsi ilmu baik2..

ade? dunia oh dunia.. lelalh aku sendiri kalau difikir tentang masalah orang lain.. yang penting saling menasihati.. cara nasihat nak kena betol jugak.. so, pandai2 la hidup berkawan tu.. insyallah..


Comments
2 Comments

2 comments:

fynuraqilah said...

sekarang,kena tau bezakan keperluan dan kehendak.
kalau nak ikut smua org ada, kita pun nak ada,mmang susah.
biarlah sederhana, yang penting bahagia dengan apa yang kita ada ^^,

Anonymous said...

ikut rasa hati binasa
ikut hati nanti mati
-bodo-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...