Blog Fendi Islam: 2012

G.E.N.G

December 31, 2012

"Rahsia Itu Perlu Sometimes" Part 4

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


"kenapa tiba-tiba tenat?" kemudian... lisa terus membuat panggilan kepada kamil.. namun tiada diangkat oleh kamil. kamil sedang berada di dalam hospital.. cemas.. hingga tidak tersedar telefonnya bergetar.. 

lisa masih tidak putus usaha.. ditelefonnya lagi kamil.. hingga beberapa kali.. namun masih tidak berjawab.. lisa jadi pening dan bingung.. kenapa haris tenat? persoalan itu berlegar dalam minda lisa.. 

"kenapa ya Allah.. sedangkan dia hanya jatuh dan rebah.. kenapa sehingga tenat?" lisa mengadu damba pada tuhan yang satu.. ditenangkan dirinya dengan beristigfar di dalam kereta.. dia tidak tahu mana hala tujunya..

kedengaran lagu "dadali_disaatku mencintai dirimu.." di corong radio kereta. lagu ini lagu kegemaran haris.. haris amat gemar dengan lagu-lagu dari seberang.. dihafal lirik satu-persatu.. dan kadang kala menjadi gurauan lagu-lagu ini ketika haris bersama lisa.. haris akan menyanyikan lagu buatnya..

"ahh! kenapa aku nak ingat semua nih? kenapa? aku dah berakhir dengan dia.. cukuplah memori bersama dia.. aku nak lupakan.." lisa memberontak seorang diri di dalam keretanya.. kerana masih melayani lagu dadali itu..

bunyi telefonnya berdetik sekali lagi.. "lisa! kalau ko nak datang hospital, haris ada di aras 3, wad icu xa1.. sory tadi aku tak perasan ko call aku.." mesej dari kamil.. lisa puas berfikir.. patutkah dia ke hospital? bagaimana?

tanpa berfikir.. lisa terus memandu.. terus menuju ke hospital.. sampai di perkarangan hospital, lisa ternampak keluarga haris.. mereka baru keluar dari kereta.. "ya rabbi.. macam mana nih.. takkan aku pun nak tengok haris.. keluarga haris pun ada.. aku tak kuat.."

lisa terus mematahkan semangatnya untuk bertemu haris.. untuk menjenguk haris.. ditunggunya di dalam kereta.. tanpa bersemangat lagi.. keluarga haris terus meluru masuk ke dalam hospital melalui pintu utama..

kelihatan, ibu, ayah dan adik haris.. di dalam hospital, haris umpama tidak sedar.. koma.. dia diam kaku.. ditusuk pelbagai wayar2 dari segenap rongga tubuhnya.. umpama orang yang tiada harapan hidupnya lagi..

sampai di pintu wad, keluarga haris masih tidak dibenarkan masuk.. bertemu mereka dengan kamil yang turut hanya menjenguk dari luar.. mereka menantikan kedatangan doktor.. beberapa minit, doktor datang.. menuju arah keluar haris dan kamil..

"pak cik.. mak cik.. anak pak cik dan mak cik dalam keadaan koma sekarang.. sama2 kita doakan.. agar dia kuat untuk sedar kembali.. keadaannya agak tenat.." ujar doktor perlahan.. "tapi kenapa dengan anak saya doktor? apa yang berlaku?" terjah ibu haris.. langsung tidak tahu menahu sebab keadaan anaknya..

"pak cik dan mak cik tak pernah tahu?" tanya doktor.. "tahu apa doktor? anak saya sakit ke doktor? sakit apa doktor?" ditanya kembali oleh ibu haris.. bapanya hanya menenangkan ibu haris yang terus menerus cemas..

doktor jadi serba salah.. adakah semua ini rahsia dari haris? selaku seorang doktor.. apabila keadaan haris seperti itu, dia bertanggungjawab untuk memberitahu segalanya kepada keluarga haris..

"sebenarnya haris pengidap paru-paru berair.. dah peringkat ketiga dah pak cik.. mak cik.. saya tidak meletakkan jaminan hidupnya.. semua dari ketentuan Ilahi.. barangkali dia kekal koma.. atau akan pergi pada bila-bila masa.." doktar akur dan sabar menerangkan kepada keluarga haris..

kamil bagai mengimbas kembali kenangan bersama haris.. bagai dirasakan haris akan pergi buat selamanya.. kamil terus sebak.. apatah lagi keluarga haris.. ibunya terduduk.. dipeluknya kaki bapa haris.. hingga terduduk ke lantai..

"abang.. ya Allah abang.. kenapa dengan anak kita abang.. abang.." meronta2 menangis si ibu haris.. tidak pernah terbayang dan diduga oleh mereka.. anak sulung yang disayangi mungkin pergi bila-bila masa.."

dilantai itu, bapa haris memujuk si ibu haris.. terus di peluk untuk menenangkan si ibu.. mereka berdua berginang dengan air mata..kamil dan adik haris turut menangis.. mereka tidak dapat menerima segala suratan itu..

seakan payah untuk mereka hadapi sekiranya haris pergi.. pergi buat selamanya.. mereka langsung tidak menduga haris yang dulunya periang, ceria, sihat dan sentiasa bergembira akan pergi.. 

suasana di dalam hospital.. (bersambung..)


December 28, 2012

"Rahsia Itu Perlu Sometimes" Part 3

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


dengan bersungguh haris masuk ke dewan peperiksaan.. dewan masih belum dipenuhi pelajar.. dan kelihatan lisa di hujung penjuru barisan.. masing-masing tenang menjawab soalan peperiksaan..

masa terus berlalu.. dua jam 30 minit.. bukan satu masa yang sementara.. haris terasa sakit tiba2.. dadanya bagai ditusuk.. barangkali sejuk. sejuk di dewan peperiksaan..

melangkah untuk meninggalkan dewan peperiksaan sebelum tamat waktu tiga jam menjawab peperiksaan haris mulakan dengan langkah longlai. dadanya semakin sakit.. dia menepuk-nepuk dadanya.. lalu melangkah.

rebah.. rebah di kaki meja sebelum pintu dewan utama.. semua pelajar yang masih ada menoleh serentak pada bunyi dari arah belakang mereka.. penjaga peperiksaan bergegas menuju ke arah haris..

lisa bangun.. namun, terus duduk kembali.. "haris! kenapa dengan haris.. aku benci dia! tapi.. haris.." lisa bermonolog dalaman.. jauh disudut hatinya barangkali masih bimbang tentang haris.. apa yang terjadi pada haris..

pensyarah kanan yang menyelia di dewan peperiksaan mengangkat haris ke luar dewan.. haris masih sedar.. namun ditekan dadanya.. bibirnya pucat.. mereka bergegas membawa haris ke hospital berdekatan.. 

lisa bergegas turut menghantar jawapan peperiksaan.. dia keluar.. lalu kereta naza ria itu terus berlalu pergi. tanpa sempat lisa mengetahui bagaimana keadaan haris..

lisa jadi bimbang.. namun dia sudah tidak mampu menatap wajah haris jika dia bergegas ke hospital. bagaimana harus dia berhadapan dengan keluarga haris. segalanya telah berakhir.. dia dan keluarga haris tidak ada apa-apa lagi..

lisa terus membatalkan hasratnya untuk turut bergegas ke hospital.. dia putus harapan.. namun masih rasa bimbang dalam diri menebal. "apa kena dengan haris..? tapi kenapa aku nak bimbang? dia mesti sebab penat belajar.. tu dia rebah.. macam aku tak kenal haris.."

lisa bermonolog seorang diri.. ditekan butang pada alat kawalan kunci kereta.. berbunyi kuat tiba-tiba.. lamunan lisa membuatkan dia tertekan butang yang salah.. lalu laju ditekan butang yang lain.. lisa menarik nafas lega..

"apalah aku nih.. terlalu fikir sangat.. sudahlah lisa.. lupakan dia.. kau dah lupa apa dia buat pada kau? so, forget him.." lisa cuba menyedapkan hatinya sendiri.. dia sudah tiada apa-apa dengan haris.. buat apa dia nak risau.. 

lisa memandu pulang.. di dalam perjalanan.. berdetik bunyi dari telefon bimbitnya.. disentuh dengan jari lalu membuka ruang aplikasi mesej.. mesej dari kamil.. "lisa! haris dah tenat.. aku cuma nak bagitahu ko.. aku tahu ko dah benci dia.. harap ko boleh doakan dia.."

lisa terus membelok ke kiri bahu jalan.. ditekan break dengan tiba2.. terhenti lisa di bahu jalan.. meremang bulu romanya.. lisa tertanya-tanya.. "kenapa tiba-tiba tenat?" kemudian... (bersambung..)


December 11, 2012

"Rahsia Itu Perlu Sometimes" Part 2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


tentangan keluarga bertubi2 pada pasangan mereka berdua.. tidak pernah bapa haris mempersetujui keputusan haris untuk membatalkan perkahwinan. alasannya hanya tidak sayang lagi pada lisa.

keluarga haris turut merasakan sesuatu yang tidak betul disitu. setelah haris keluar dari wad, keluarganya mengesyaki perubahan yang berlaku pada diri haris. dia jadi murung. namun, kadang2, dia sentiasa berdampingan dengan keluarga..

"ibu.. haris nak makan mee kari hari ini.. boleh ibu masak? mana lah tahu nanti dah tak boleh makan.." pinta haris mungkin terakhir kali baginya.. "haih.. apa haris nih.. boleh je lah.." pantas ibu haris membidas..

haris kadang2 bersikap rapat bersama ayah dan ibunya. dia tidak mahu kedua ibu bapanya risau. apatah lagi lisa. dia terpaksa buat lisa membeci dirinya. dia terpaksa. dia tidak mahu lisa sedih hingga tidak mampu menerima kenyataan suatu hari nanti.

hari kian berlalu. keputusan telah dibuat. haris telah membatalkan perkahwinan mereka. rutin harian haris jalani seperti biasa. pergi ke fakulti. belajar. dan pulang. hampir sebulan begitu.. masa berbaki untuk tarikh perkahwinannya sekiranya jadi ada lagi seminggu. 

haris tetap dengan keputusannya.. lisa kini pula semakin kurus. namun, hari demi hari, memang haris berjaya membuat lisa benci padanya. lisa tidak boleh walau mendengar nama haris di hadapan kawan2nya..

"lisa, aku tengok kau dah semakin kurus.. sudahlah tu.. kau kena heppy.. dah lama hubungan kau dengan haris tak ada apa2.. kau tak payah lah mengharap lagi.." pesan wati sahabat lisa.. lisa jadi berfikir..

"siapa kata aku kisah.. kau jangan sebut nama dia lagi boleh tak? aku dah tak ada apa2 dengan dia. so, dah la.. baik kau fokus nak exam.. dah tinggal last paper next week.."

haris dan lisa masing2 menumpukan perhatian pada pelajaran. peperiksaan yang masih berbaki satu subjek dilakukan dengan terbaik. tenat dan sakit pada haris tidak pernah dirasakan sembuh.. haris hanya akur pada Ilahi.

ketika masa di kelas haris kelihatan sehat, ceria dan umpama tiada apa2 berlaku dengan hubungan mereka. ia menambahkan kebencian lisa yang tidak pernah tahu mengapa haris tinggalkan dia.

jika benar haris bakal melanjutkan pelajaran di luar negara, mengapa tidak haris tangguhkan perkahwinan mereka. hingga satu ketika, pernah lisa menganggap haris punyai gadis lain dalam hidupnya.. 

lagi sekali haris berjaya membuat lisa membenci dirinya. haris ketika bersama kawan2 kelihatan sihat. ketika di rumah dan berkeseorangan di dalam bilik, haris menahan tenat di dada dan hatinya. penyakit paru2 berair kadang2 membuat haris lemah.

alasan demam dan sedikit pening kepada diberikan pada rakan2 dan ibu bapa haris. haris tetap ingin merahsiakan segala ujian yang diterimanya. haris memang tak mahu ibu dan bapanya gelisah. lumrah manusia akan pergi.

haris berpegang pada kekuatan yang dia masih cintakan lisa. tidak pernah padam walau sedetik bersama lisa. sesaat mencintai lisa. lisalah suri hidupnya. dari dulu tetapi tidak kini. kini haris redha melepaskan lisa.

sebelum lisa lebih sakit menerima pemergiannya. niat haris baik. tapi mungkin caranya salah. haris sedar. tapi dia tidak mahu membebankan semua orang. dia tidak mahu membuat orang lain risau.

peperiksaan terakhir pada hari ini bakal dijalani. haris bersedia dengan segala ilmu yang dipelajari. haris harus buat yang terbaik. "mungkin tiada lagi examination dalam hidupnya.." haris bermonolog dalaman..

dengan bersungguh haris masuk ke dewan peperiksaan.. dewan masih belum dipenuhi pelajar.. dan.. (bersambung..)


December 10, 2012

"Rahsia Itu Perlu Sometimes" Part 1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


pagi yang hening.. haris seperti biasa.. terbaring terbujur di pinggiran katil bilik wad hospital. badannya lemah.. hatinya susah untuk berhenti memikirkan hakikat kehidupan dia kini.. dijangkiti paru-paru berair bukan perkara normal dalam hidupnya.

dan ia adalah di tahap atau peringkat yang ke tiga.. hanya beberapa bulan lagi dia mampu hidup.. padahal hanya lima minggu lagi dia akan menikahi seorang gadis pilihan hatinya setelah lama beristikharah.. "ya, dialah ciptaan Allah swt untukku.."

beberapa bulan yang lalu sebelum mereka memutuskan untuk diijabkabul.. "awak, saya nak awak menjadi yang halal buat saya.. izinkan saya menikahi awak.." lisa terkedu.. lisa bagaikan dalam taman bunga dilimpahi bahagia..

itulah yang didamba lisa seorang pelajar fakulti pendidikan di sebuat institusi pengajian tinggi di malaysia. dia adalah teman rapat haris. lama mereka berkenalan. bayangkan pelbagai tugasan dan urusan dilakukan bersama..

tidak menang dan tidak kalah mereka dalam berkerjasama. malah ada rakan2 sejurusan yang turut menegur mereka terlalu kelihatan bahagia. namun mereka tetap bijak menjaga batas2 mereka yang masih tidak menjadi yang halal.

suatu malam, haris rebah. sambil erat menahan tenat di dada. rakan sebiliknya cemas. lalu dibawa ke hospital dengan segera. sejak itulah dia dikenalpasti sebagai pesakit paru2 berair.. 

doktor mengesyaki rutin hariannya yg selalu mandi pada lewat malam sebelum tidur sebagai faktor penyakitnya.. haris jadi berfikir.. sedangkan niat dia untuk sehat dengan bermain tenis bersama rakan2 pada waktu malam membawa padah..

tapi Allah maha adil. "dia mesti menguji aku.. tapi kenapa sampai aku akan pergi beberapa bulan lagi.. sedang aku akan menikahi seorang hawa.. " berderai air mata haris. laju bak air terjun dibasahi hujan..

kamil muncul dengan tiba2. menyapa haris dipenjuru katil.. "kau macam mana.. ada rasa sehat sikit.." tanya kamil sayu.. "a'a.. aku dah makin sehat.. nanti aku dah boleh keluar.. hee.. " ringkas haris memberi reaksi positif pada kamil..

dalam hati dan sanubarinya, siapa tahu.. dia bakal bertemu Allah swt.. hanya Allah sahaja yang tahu bila masanya.. haris tidak mahu membebankan sesiapa.. dan lisa tidak pernah tahu akan sakitnya.. sesiapa tidak pernah tahu.. melainkan sebuah gadjet milik haris. 

segala catatan harian dicatat di dalamnya. umpama diari hidupnya. namun tiada siapa yang pernah membuka ruangan diari 'application..' penulisan nya kini berkisar tentang pemergian dia yang hanya beberapa bulan lagi..

akhirnya keputusan dibuat. dia harus memberitahu lisa bahawa perkahwinan mereka harus dibatalkan. namun dia tetap risau. bagaimana kata keluarga mereka. bagaimana perasaan lisa.. namun demi bahagia lisa.. dia harus..

kedengaran ketukan bilik wad haris.. "as'salam.. awakkk.. awak sehat.. macam mana boleh kena demam teruk nih.. awak nampak pucat.." lisa kesedihan.. "saya takda apa2 la.. cuma penat sikit selalu beraktiviti.." ringkas haris..

"awak.. nanti sy keluar wad esok lusa, sy nak kita jumpa.. boleh?" lisa mengangguk.. tandanya boleh.. hari berlalu.. haris dikeluarkan wad.. namun tenat di dada dan paru2 masih terasa. dia buat2 sehat.. itulah rahsia dia dan Allah swt..

bertemu haris dan lisa di taman rekreasi fakulti pendidikan.. "awak, satu perkara saya nak bagitahu awak.. sama ada awak suka atau tak, saya dan awak harus terima.." lisa pucat.. pelik dan terkebil2.. "er.. apa awak..?"

"saya nak batalkan majlis kahwin kita.. hubungan kita cukup sampai sini.. dan saya rasa saya tak ada rasa apa2 pada awak.. awak pergilah cari orang lain yang boleh bahagiakan awak.." derai air mata haris hanya diungkap di dalam hati dan jiwanya..

tapi tidak pada lisa.. mengalir deras sambil terkedu si lisa.. dia bingung.. kenapa tiba2.. apa salah dia.. "awak.. tapi kenapa.. kenapa awak.. saya buat salah apa dengan awak..?" lisa bertanya berulang kali.. "sebab saya dah tak cintakan awak.. rasa syg sy makin berkurang.. sy perlu tinggalkan awak.. saya taknak awak tak bahagia bila mana sy dah tak cintakan awak.."

bagai menusuk duri di jiwa sendiri pada haris.. juga pada lisa.. yang sudah separuh longlai.. lisa terduduk.. terdiam.. "tapi kenapa awak..!!" meraung kecil lisa.. haris hanya memandang tanpa memujuk. tanpa belas.. belas dalam hatinya jauh untuk memeluk lisa dan menenangkannya..

tapi tidak.. dia harus biarkan lisa.. biar lisa membenci dia.. haris berlalu pergi.. "maafkan saya awak.. hanya satu permintaan saya.. bila mana awak dah jumpa pasangan bahagia awak, awak terima lah satu hadiah dari saya.. awak mintak dgn keluarga sy nanti.. sbb sy akan belajar di luar negara.."

lisa mendongak memandang haris.. keliru dan tidak memahami apa tersirat kata2 haris.. lalu haris pergi.. lisa bangun dan longlai.. perjalanan pulang lisa penuh tanda tanya.. dia sukar menerima kenyataan ini..

tentangan keluarga bertubi2 pada pasangan mereka berdua.. (bersambung..)


December 6, 2012

"I Need Lelaki Kaya!"

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


wah.. mudahnya bila ungkapan ini lantas datang pada seorang gadis. gadis bagaimanakah yang bisa menginginkan lelaki kaya sebagai tampuk kepimpinan keluarga dan rumah tangga.

ya, tak salah jika gadis mengatakan sebagai jaminan hidup. tapi hidup di manakah yang gadis2 ini impikan? dunia semata2? "ingat miskin sebelum kaya." "ingat sakit sebelum sehat" "ingat sempit sebelum lapang". 

lupakah anda2 wahai gadis? kenapa mesti masih melihat pada kekayaan seorang lelaki dalam memacu institusi keluarga anda kelak? lumrah? erm, ya, lumrah yang manusia akhir zaman kini ciptakan sendiri. 

for what lelaki kaya in your life ekceli? erm, speaking orang putih kejap.. hee.. the reason is for the happiness of the relationship? 

  1. bila si suami belikan rumah besar! wah! gembiranya.. mesti kondo atau banglo..
  2. bila si suami belikan kereta mewah, mesti bmw dan merz ataupun audi.. baru boleh jalan2 pegi shopping..
  3. bila si suami belikan pelbagai jenis fesyen pakaian.. butik2 mahal dan terkenal mesti jadi tumpuan..
  4. bila si suami hiasi dengan berlian, emas dan segala perkakas perhiasan diri.. barulah glemer hidop ini..
  5. bila si suami izinkan si isteri buat apa yang dia suka.. just bagi kad kredit, cek dan cash utuk isteri dapat apa sahaja yang disukai.

kehidupan beginikah yang diidamkan gadis zaman sekarang? tidak dapat tidak aku menolak taraf hidup dan peredaran zaman kini membawa manusia ke arah semua ini.

tapi, berfikirlah sejenak. semua itu pasti tidak kekal. semua itu pasti akan lenyap dan berakhir..tapi bahagia bagaimana yang sebenarnya? tepuklah dada sendiri, tanyalah dengan iman yang ada..


December 5, 2012

Usah Ikut Bontot Awek Je

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


pagi.. sedang apa anda2 semua? haih.. bgusnya gi lah baca surat khabar or apa2 yg mampu menambahkan idea. lagi bagus itu. hehe. duk godek2 facebook sampai sejam tak hbis2 tak ada guna jugak rasanya.. hee..

tapi ada benda yg mungkin perlu untuk sesetengah orang tahu. pasal belangkas. sori kalau salah eja. main tabur je dulu.. seronok kalau tengok belangkas yang dah akad nikah. yang dah suami isteri.

akan tetapi biarlah.. dah jodoh mereka. thats good. nih nk diskuss pasal belangkas yang bila jejaka jadi pak turut je. dan bukannya suami isteri lagi.. adoi. sangat tak elok. sangat tak elok.. (cerekarama kat tivi banyak ada..)
  • darling! im late, hantar i office now..
  • baby, i need u to enjoy shopping..
  • syg, jom ikut i pegi "asah kuku"
  • baby, ikutla i.. i nak tengok wayang..
  • darling, jom pergi bercuti..
  • syg, u mintak la cuti.. pelis.. we need going vacation..
kesian. sebab apa mudah2 je jejaka nak layan semua nih? sebab sayang? sebab taat? sebab setia? kesian bukan apa, kadang2, tanggjungjawab sebagai jejaka tak berapa nak disempurnakan..

bila dah terlalu menunduk, kadang2, semayang boleh tinggal.. bila dah terlalu mengikut, kasih sayang mak ayah dah terlupa.. bila dah terlalu menghamba, hamba pada Allah pun dilalaikan..

usahlah jejaka menjadi hamba kepada gadis, sebaliknya, membentuk dan corak gadis menjadi hamba juga. apa pun status jejaka pada gadis, tak salah nasihat. sama ada kawan, teman, awek, adik, walhal seorang isteri.

janganlah si jejaka pula yang sama2 merenangi bahtera kelekaan itu. sungguh  tidak syumul tindakan dan tingkah itu. sebaliknya mengundang perkara yang lebih tidak baik kelak. siapa lagi kalau bukan jejaka yg tidak memimpin..

bagi mengakhiri perkongsian ini, bukan pasal bontot awek yang aku sendiri nak bagitahu kat sini tapi, usah menghamba pada awek, sebaliknya, menghambalah pada Tuhan kita. Allah swt.. insyallah..

setialah pada tempatnya, tunduklah pada haknya, pengasihlah pada kekasihNya.. prihatinlah dengan berpada-pada.. amin.. yang baik tetap dariNya, buruk itu pasti dari saya.. 


December 4, 2012

Tak Salah Nak Berkenalan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


dah tido apa? awal lagi.. ilek2 dulu.. tapi, aku sendiri pun dah nak tidur. cuma ambik masa sikit nak post dan share pasal benda nih. tentang berkenalan. ha.. bagus mencari kawan yang ramai dalam kehidupan..

salah satu, biarlah kena pada niat. kita berkawan sebab nak erat silaturahim. sebab nak kembang persaudaraan. kalau berkawan dgn org bukan islam sekali pun, adalah untuk menjaga hubungan manusia dengan manusia.

tapi, zaman sekaranag macam mana? dah lain kan?

"aku kawan dengan die sebab die kaye tu.."
"weyh! die cantik kot, rapat la dengan die.."
"ko nih, tak baik kutuk die, anak datuk tu.."
"rugi ko tak lepak ngan die tadi, dapat test kerete baru.."
"pergh! kalau aku kenal die nih, dah lame aku jadikan best friend.."

benar? tak benar? anda2 la nilai sendiri.. ada jugak..:

"aku cuma nak harta die.."
"die cantik, buat skandal sudah.."
"alah, buat teman makan kluar jalan2.."
"bawak jalan2 je.. kahwin nanti dgn org lain jugak.."
"popular kot.. model.. mesti kene rapat.."

nih ke yang kita2 semua nak dalam satu2 perkenalan? tak terlintas ke tentang kawan yang boleh bantu susah dan senang.. sakit dan sehat.. berkongsi pendapat.. saling menasihati.. tegur menegur.?

keindahan berkenalan sebegini lebih baik diamati.. tidak kira sesama jantina mahupun berlainan. biar ada batas2 dan cara yang betul. jika jejaka dan gadis saling menasihati, boleh jadi berkongsi idea dalam pelajaran. kan bagus..

entah la. dunia sekarang. mungkin aku sendiri pernah terlintas untuk buat begitu. tapi, berubahlah selagi ada jalan kebaikan yang menanti.. amin.. dan insyallah.. segala yang baik dari Dia, yang buruk tetap dari saya.. 



December 3, 2012

Mencintai Dalam Diam Adalah Doa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


salam.. pagi.. sejuk gila pulak pagi2 nih.., hehe.. macam biasa, baru arinih aku mula nak berkarya. nak berbelog. dan post aku yang telah sekian lama aku jauh dari dunia blog ini adalah "mencintai dalam diam adalah satu doa.."

ramai orang salah tafsir tentang perasaan. pasal apa? hehe. bagi pendapat aku, mereka sering tumpu pada i love u.. i love u.. i love u.. tahu ke tak duk love2 tu, macam mana nak ekspresi cinta kita lebih dari pencipta?

tak boleh la kite duk love2 pada manusia je. kene la dengan Pencipta kita skali. bukan mudah nak mencintai Pencipta? haih.. dengan solat 5 waktu telah melabuhkan cinta kita pada Dia. telah buat kita jatuh hati pada Dia. 

susah ke? insyallah, boleh buat.. dalam mencintai manusia, lebih baik dalam diam. ape yang diertikan dalam diam? bukan bermakna si pencinta nih penakut. pengecut atau tidak berani dalam soal cinta. akan tetapi..

si pencinta berserah pada takdir Ilahi. dia tahu jodoh dari Pencipta lebih agung. kalau sudah jodoh takkan lari kemana2 punya. dan itulah satu doa. secara tak langsung mencintai dalam diam adalah doa.

pahamkah anda2 semua? jika masih tidak faham cuba anda duduk sejenak di suatu ruang. pejamkan mata, fikirkan apakah cinta terutama dalam diri anda? adakah bayangan seorang gadis atau jejaka? atau kesetiaan anda pada Allah dan rasul?

tepuk dada. kuatkan diri, utamakan cinta agung. nescaya kita akan temui cinta Allah yang agung. dan Allah akan alirkan rasa cinta kita pada manusia dengan cara yang lebih mudah dan jalan yang terbuka luas.

sungguh ilmu aku sendiri tidak luas dan tidak lapang. mana yang positif, cuba aku kongsikan, mana yang negatif, aku ketepikan. mari sama2 mencuba.. moga2, dgn ilmu yang tak seberapa, ada yang menuju jalan bahagia. amin..


Kenapa Lama Gila Tak Blogging?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



pes of all, lame gile aku x post something kat sini. lame gile aku tak share.. haih. dekat sebulan jugak kot.. dah masuk bulan 12 dah pun.. haih.. pantas2.. apekah yg sedang ku buat? hingge langsung tiada kesempatan..

oh yeah! maaf.. pada sape yg mungkin follow, im coming back! nanti aku slow2 cerite ape pasal aku lame gile x buat post2.. haih.. rindu pulak aku nak share macam2 bende. baik dan buruk, pandai2 teladani.. 

sekian. salam dari En Tapi.. hehe.. bertwitter, aku sangat rajin.. 


November 19, 2012

Bolak Balik Hati

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


gaji yang lumayan telah mengikat diri adib untuk terus kekal berkerja disitu. sebuah kedai komputer. pelbagai komisyen harian yang adib terima disamping pelanggan yang turut tidak putus2.

hari semakin berlalu. adib juga telah lama berkerja disitu. sehingga mencapai setengah tahun. walau adib seorang pelajar lepasan bidang arkitektur, rezekinya disitu. tidak pula dalam bidangnya sendiri.

suatu hari, panggilan telefon menemani ruang sepi adib berkerja. adib jawab. dari seorang rakan lamanya. "adib, jom sambung belajar. prof zamri mintak ko sambung skali. die call aku semalam.." alan seorang kenalan adib.

persoalan dan ajakan alan buat adib berfikir. bagaimanakah hala tuju dia jika diteruskan niat untuk menyambung pelajaran. dia nekad untuk tidak sambung pada masa dahulu. dan hanya ingin berkerja. tidak lagi kini.

bolak balik hatinya kini kian terjadi. sungguh dia derita memilih haluan hidup. memilih acuan hidup. dan akhirnya, solat istikharah menjadi pilihan. itu yang terbaik. hatinya telah jatuh. jatuh pada niat menyambung pelajaran.

dan hari demi hari, dia tetap memilih itu. memilih menyambung pelajaran. dan akhirnya, dia merealisasikan. dan akhirnya, dia di menara gading kembali. dengan niat, untuk menuntut ilmu. berakhir bolak balik hati adib.


November 8, 2012

"Tuhan, Kuatkan Aku, Aku Nak Jadi Baik.."

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



dentam dentum kedengaran lagu kelab malam yang memeriahkan suasana anak mudi di Aloha. faris turut berada di situ. anak kelahiran timur. kacak rupanya digilai ramai wanita. digilai ramai lelaki juga.

faris tidak pernah menolak layanan dari mana2 jantina. asalkan wang dan kelengkapan hidupnya terbela. itulah prinsipnya kini. pelajar kejuruteraan di ipta terkenal di pusat bandar kuala lumpur. kota metropolitan. kini banyak berubah.

asalnya faris dari kampung yang dalam terletak di daerah tumpat, kelantan. setahun yang lalu. spm menghampiri faris. tidak kekok dan leka dia melangkah kaki ke masjid berdekatan.

sukar untuk dia meninggalkan rutin itu. akhlaknya sopan. berbudi. dan sering dipuji oleh jiran-jiran tetangga pak rosman dan mak safiah. amalanya sering dipenuhi menepati waktu. alim. sungguh merdu lunak suaranya melafazkan ayat2 suci al-quran.

setahun yang lalu juga. "demo duk jaoh keno panda2 la bowok diri.. pah blaja mollep.. tok soh duk saing kotsey.." nasihat seorang ibu yang berharap faris berjaya di menara gading..

semua itu dulu.. dan faris meraba2 pergelangan kaki nya.. hanya tinggal lutut disebelah kanan.. kosong.. kedua kakinya kini tidak sama panjang.. menitis air matanya di atas sejadah.. mengenangkan juga diri dia tatkala sering 'berclubbing' di hujung minggu dulu kala.

mengenangkan juga saat dia masih di sekolah menjawab spm dan kehidupannya yang belum berubah di kuala lumpur. arak. perempuan, lelaki, peluk, cium, apa sahaja ke lembah maksiat menjadi asam garam faris.

faris amat terkenal dalam kalangan kaki2 kelab malam sekitar ibu kota. faris sungguh lincah mengatur hidupnya yang penuh noda di sana. apabila pulang ke kg, dia menjadi baik seperti dulu walau telah ada perubahan.

air mata jantannya deras mengalir lagi. semua menjadi kenangan hitam dalam hidupnya. walau dia cuba berubah dan kembali ke pangkal jalan, dia tetap mengenangkan kotornya dia di sisi Allah..

dia jadi benci akan dirinya sendiri. tiada apa lg untuk diratapi melainkan kakinya yang kini tinggal satu. hanya satu umpama berfungsi. faris hilang kakinya dalam kemalangan di jalan p.ramlee kuala lumpur. dia dirempuh sebuah kereta mewah yang laju memacu.

faris dalam keadaan mabuk. hanya doa dan bacaan yasin mengiringi dia tatkala koma selama 3 minggu. dan apabila sedar, naik gila dia. meronta-ronta. tiada kaki lagi. sukar untuk dia menerima kenyataan. 

dan diatas sejadah kini. dia hanya mampu mengimbas memori2 dosa lama dia. sebagai pengajaran. sebagai kekuatan dalam hidup dia. dia nekad untuk kembali ke pangkal jalan.

"tuhan.. kuatkan aku.. aku nak jadi baik.. aku tak nak lagi berpaling pada hidup aku yang lampau.." berduka faris dalam doa.. dipanjat doa sungguh-sungguh. mengalir air mata. sayu..

dia benar2 berharap dia tidak lagi ke kancah lama. tidak lagi ke dunia maksiat. biar kisah hidupnya tetap menjadi rahsia dia dengan tuhan untuk diampunkan. 

p/s: kindly like and share everything in the wall of page "Tuhan, Kuatkan Aku, Aku Nak Jadi Baik.." barakallah..


"Sebab Saya Terlambat Bagitahu Awak.."

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


"saya suka awak.. saya sayang awak.. saya cinta awak.." pendam haikal diam hanya bermonolog dalaman hingga kini.. penyakit hiv yang dihidap haikal turut sama dipendam umpama penyakit perasaannya terhadap camelia..

camelia gadis dari tanah tinggi cameron highland dikenalinya sejak haikal bertemu camelia disana. dan mereka sekadar bertemu tanpa disedari. tanpa dirancang. itulah perancangan Ilahi.

"abang, strawberi yang nih tahan lama tak?" soal haikal. "a'aaa. tahan lama. kalau nak yang lebih tahan ambik strawberi ceri tuh.. yang tuh lebih manis dan tahan lama.." ujar peniaga di sebuah kedai buah-buahan segar..

tanpa balasan jawapan dari haikal, muncul satu suara.. "abang, bungkus 3 bekas strawberi ceri!" sambil senyum seorang gadis.. bertudung.. manis.. manis dipandang, sejuk dimata.. haikal jadi gamam. dari mana datangnya gadis itu..

3 kotak strawberi ceri dicapai gadis itu.. dibayar dan terus berlalu pergi. tanpa melihat wajah haikal. terus berlalu.. esok.. dan hari2 seterusnya.. perkara yang sama tetap berlaku.. rutin camelia adalah membeli strawberi ceri..

haikal makin memendam rasa.. dia rasa dia telah jatuh cinta pada camelia. tapi takkan dengan mudah harus haikal luahkan.. dia jadi terharu. dan sedar akan dirinya..

suatu hari.. camelia tidak datang seperti biasa.. ditanya haikal kepada peniaga di sekitar tanah tinggi itu.. haikal rebah.. seakan pengsan dan derita menyelubungi.. padahal haikal tidak pernah mengenali camelia dengan rapat..

berita kematian camelia buat haikal jadi longlai.. luluh perasaannya dan terus terpadam. camelia pergi buat selamanya. apa yang mengejutkan haikal, camelia diberitakan menggantungkan diri kerana tidak mahu berkahwin dengan seorang jejaka bandar. 

itu sahaja yang haikal tahu. 1001 persoalan dalam mindanya. apa mungkin dia tidak suka akan jejaka itu dan lalu dipaksa juga untuk berumah tangga? haikal jadi termenung.. mengenangkan pasti berubah nasib camelia jika dia berani untuk berterus terang..

kini sudah terlambat.. camelia pergi tanpa mencipta memori bersamanya. hanya perkenalan tanpa balasan haikal simpan erat dalam hati.. camelia kini tiada lagi.. raut wajah camelia sentiasa dalam hati..

haikal kesal. dan terus kesal. namun berfikir berkali2 buat dia sedar.. layakkah dia menyatakan soal perasaan dan niatnya untuk bersama camelia. siapakah dia pada camelia..

walau lambat untuk haikal menyatakan segala-galanya. ia tetap perkara yang betul pada haikal. haikal cuba menerima takdir. payah bagaimana sekali pun, itulah yang harus haikal lalui..

haikal sedar dia pengidap hiv. haikal sedar dia tidak akan hidup lama lagi. haikal sedar dia tetap akan pergi. haikal sedar bukan kebahagiaan yang haikal mampu beri.. dan haikal sedar semua itu kehendak Ilahi..

"maaf awak.. sebab saya terlambat bagitahu awak.. maaf awak.. kalau saya dah bagitahu awak, mungkin semua nih tak jadi.." haikal masih bermonolog menolak takdir Ilahi.. sesekali kesal dirasai..


November 6, 2012

Selalu Dihati Kerana Kehendak Ilahi

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


iringan bacaan yasin adli titipkan dari jauh.. mengenangkan kenangan bersama sarah takkan mudah membuatkan adli kuat dan tabah. mudah sungguh airmata jantannya mengalir. terus membasahi..

hanya hati yang dulu milik sarah kini bertukar milik menjadi milik adli. setelah pembedahan pemindahan organ, sarah pergi tanpa kembali. itulah takdir yang hakiki dari Ilahi.

adli terpaksa akur.. bukan dia yang membuat keputusan tatkala tenat menanti penderma hati.. tidak pernah adli sangka sarah akan memberi hatinya buat selama-lama untuk adli..

"sarah.. abang nak sarah selalu dekat dengan abang.. selalu di hati abang.." kata2 adli sebelum tenat dan koma selama seminggu.. sarah hanya tabah menahan sebak melihat keadaan adli..

keputusan sarah harus lakukan.. dia ikhlas untuk mendermakan hatinya pada adli.. tidak pernah sesekali adli tahu bahawa dia hanya mampu hidup beberapa lama sahaja lagi.. sarah mengidap barah otak.. namun kelihatan gagah.

adli pula terkena jangkitan kuman pada hatinya sejak dia pulang dari negara taiwan yang menjadi tempat pekerjaannya 3 tahun lalu.. dan kini adli tiada sarah disisi.. hanya pusara sarah dilihat dari jauh..

jauh meninggalkan adli.. namun, hati sarah sentiasa dalam diri adli.. adli takkan melupakan sarah.. walau sarah telah pergi.. kerana adli pasti akan ada jodoh dia bertemu di syurga nanti.. itulah kehendak Ilahi..



November 3, 2012

Ibu.. Ross Tak Nak Mengeluh Lagi.. Ross Rindu Ibu..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


membuka kitab suci al-quran di sebening pagi hari menitis air mata seorang anak seni.. ross merupakan pelakon yang tidak pernah gagal dalam babak2 lakonannya mengikut arahan pengarah.

terbaru, ross berjaya merangkul anugerah pelakon wanita popular dalam satu anugerah berprestij yang digilai semua lapisan masyarakat.. ross sangat teruja.. sehingga teguh meninggalkan kampung halaman..

tapi semua ini sudah berlalu.. setahun berlalu.. ross hanya menjadi seorang guru tadika di kampung halamannya.. perubahan dari seorang pelakon kepada cikgu tadika bermula sejak setahun yang lalu juga..

"as'salamualaikum ross.." panggilan ibunya yang amat merindui ross dan lama sudah tidak pulang ke kampung.." "hello.. hai mak.. hah? kenape mak call ross nih?" dengan selamber dan simple sapaan anak gadis mak kiah tanpa menjawab salam..

"ross tak balik ke? mak rindu ross.." sayu ibunya kerinduan anak tunggal gadisnya itu.. ketiadaan suami mak kiah turut menambah kerinduan pada satu-satunya anak gadis.. "mak nih.. ross sibuk.. macam mane nak balik.. banyak kerje ros nih mak.. ross kerje pun nak cari duit mak..!" sedikit tegas dari ross..

mak kiah terasa bagai ditusuk anak sendiri.. jauh ke dasar lubuk hati.. berderai air mata mak kiah.. ditahan sebak itu.. senyum dari ganggang telefon dipegang erat.. "tak pe lah kalau macam tuh ross.. ross jangan lupe balik nanti ya.." pesan syahdu dari seorang ibu..

"mak nih.. orang tahu la.. mak tak payah la pesan banyak kali.. ross bukan saje2 taknak balik.. ross sibuk mak.. ross sibuk.. mak paham tak..!" keluhan dan rungutan ross menusuk dari corong telefon hinggap ke pendengaran mak kiah.

sebak.. sayu.. dan redha.. "baiklah ross.. mak paham.. ross pergi buat keje dulu.. as'salamualaikum.." tunduk seorang ibu yang derita merindui anaknya.. "ha.. paham pun.. bye mak.." dicampak telefon bimbit ke penjuru katil.. ross masih dalam peniduran..

beberapa hari berlalu.. hening pagi subuh, mak kiah bangkit dan solat subuh.. sebelum solat, terngiang suara arwah suaminya yang mengejutkan ross untuk bangun pagi dan solat bersama sewaktu kecil..

tidak kini lagi.. mak kiah hanya berseorangan.. tertib solat disempurnakan mak kiah satu persatu dengan perlahan.. hinggalah sujud terakhir.. mak kiah sujud tanpa bergerak lagi.. kaku.. sepi dan sunyi menyelubungi hening pagi..

kini mak kiah telah pergi.. ketiadaan mak kiah disedari mak jang isteri kepada ketua kampung yang kebetulan menjemput mak kiah di subuh hari untuk ke rumahnya menyambut kelahiran cucu sulungya.. arwah juga merupakan seorang bidan..

berita pemergian mak kiah terus disampaikan kepada ross.. ross masih dalam peniduran ketika subuh itu.. berkali2 ketua kampung menghubungi ross.. akhirnya dapat. ross hanya meratap dari kota metropolitan yang membahagiakan hidupnya sebelum ini.. 

kepulangan ross selepas pemergian ibunya, membawa banyak perubahan pada ross.. ross bertaubat.. dan sentiasa mendekatkan diri padaNya.. ross sangat menyesal tidak dapat menyempurnakan hajat ibunya yang amat merinduinya..

kini, lakonan ross dalam kisah sedih tidak menjadi lakonan semata2.. akan tetapi realiti yang harus ditelan dan diterima ross.. ross kini yatim piatu.. bertugas sebagai guru tadika.. dalam hening subuh ross berdoa..

"ibu.. ross tak nak mengeluh lagi.. ross rindu ibu.." deras dan laju air matanya mengalir.. doa dipinta dengan jutaan sesalan dalam hidupnya.. walau tiada apa yang boleh dihidupkan lagi.. ross tetap merindui ibunya.. hanya doa dan al-fatihah sentiasa mengiringi..

begitulah ross yang sedang mengingati detik2 terakhir bersama panggilan ibunya yang teguh merindui ross.. al-fatihah..


Tuhan Jagakan Dia Untukku

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


sakit tenat dirasai kamal telah lama menguji dirinya.. dulu dia adalah bekas pelayan lelaki di sebuah kelab malam. setelah 5 bulan jatuh sakit, dia semakin mendekatkan dirinya dengan Allah swt..

siang dan malamnya umpama tiada erti lagi dan bukan berhibur di kelab malam seperti biasa.. jika dulu, siang adalah waktu tidur nyenyaknya dan malam pula adalah waktu dia melayan pelbagai karenah pelanggan di kelab malam selaku pelayan lelaki.

kejadian terlantarnya dia di katil rumah mengingatkan dia sentiasa pada seorang gadis umairah yang menghantar dia pulang ke rumah setelah rebah di hadapan sebuah kedai 5 bulan yang lalu. gadis itu kini menjadi kawan dan insan yang sentiasa menyokong.

hari demi hari setelah umairah setia menjenguk dan mengambil berat tentang sakit, makan minum dan keperluan kamal menjadi tanda tanya dalam hidup kamal. siapakah gadis sebaik ini.

wajah ayu, cantik dan berhijab itu tidak dapat ditolak oleh kamal lebih-lebih lagi dalam keadaan dia yang semakin tenat dan ingin berubah mendekati pencipta yang Maha Kuasa. hari demi hari beliau makin tipis dan hanya menanti masa.

sakit kronik yang dialaminya umpama tiada ubat lagi di dunia ini. kemampuan yang ada turut menghalang dia untuk berubat di pusat2 perubatan yang lebih canggih. dia akur. dia redha. umairah banyak mengajar dia tentang solat, mengaji dan sebagainya.

umairah sebenarnya adalah anak kepada datuk mustafa yang terkenal dengan perniagaan kurma dan perkhidmatan menunaikan haji. perkenalan umairah dengan kamal tidak pernah diduka mereka berdua. 

acap kali umairah menawarkan bantuan kewangan untuk menampung perubatan kamal. namun, tetap ditolak kamal. kamal hanya mahu umairah dekat dengannya sepanjang usianya yang masih bersisa.

"awak.. sy masih mampu jaga awak.." tunduk umairah tatkala kamal kini berada di unit rawatan rapi tanpa sedar.. "awak.. awak kene kuat.. sy ingin menjadi yang halal untuk awak.." berderai lagi air mata gadis itu..

"awak.. siapa pun awak dulu bukan bermakna Allah takkan maafkan awak.. awak mesti kuat.." air mata umairah deras mengalir.. tanpa mengenal henti..
jari jemari kamal kelihatan bergerak..

air mata kamal mula mengalir.. mengalir dan terus mengalir.. dia tidak dapat berkata apa2.. dia hanya dapat melihat raut wajah umairah dalam kesedihan.. dan dia terus mengalirkan air mata..

hanya monolog dalaman berserta doa mampu kamal ungkapkan.. kamal dapat rasakan semakin hampir hari untuk dia bertemu Allah.. nafas kamal tidak lancar seperti dahulu.. "tuhan.. jagakan dia untukku.." 

itulah monolog dalaman terakhir kamal.. sebelum kamal menghembuskan nafas terakhirnya dan diajukan ucapan kalimah syahadah.. al-fatihah buat kamal.. 

suasana bilik unit rawatan rapi menjadi sayu.. umairah seakan rebah.. terduduk.. bapanya menenangkan umairah..


November 2, 2012

Smayang Masjid PAS ke UMNO? "Masjid Allah.."

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


amir merupakan seorang pegawai perhutanan yang sentiasa sibuk dengan kehidupan jauh di keriangan kota. sesekali, dia akan pulang ke kampung untuk melawat orang tuanya..

raya korban yang lalu, kepulangan dia amat dinantikan sahabat2 kerana katanya amir bakal melangsungkan perkahwinan.. dalam diam kesibukan dia, dia tetap tidak menipu soal hati dan perasaannya.

suatu hari di kedai kopi.. "amir!! lame ko tak balik wey!?" riuh usop dari atas motor sebelum beradu di bahu jalan.. mereka berjabat tangan.. masing2 duduk.. "ya lahh.. aku dah balik lah nih.. ko sehat? buat ape sekarang?"

"aku sibuk sikit.. ala.. tolong2 orang nak mengundi lah nih.. dah tak lame kan.." jawab usop dengan semangat PRU yang berkobar2.. amir sekadar senyum biasa.. dia tidak pernah minat untuk berpolitik.. 

apatah lagi mengambil tahu.. kerja dan tugasan hariannya lebih mendekati ciptaan Allah swt iaitu tumbuhan dan haiwan.. dia berasa bersyukur.. manusia tidak pernah adil baginya.. usop bertanya lagi.."ko cuti sampai bile nih? sempat tak mengundi?" "sempat.." ringkas amir..

usop memesan segelas air.. sambil dihisap sebatang rokok, mereka rancak berbual hal2 yang lalu.. masa terus berlalu.. memandangkan hari jumaat.. mereka harus solat jumaat di masjid.. "wah.. dah berjaya ko skrang.. nanti boleh bawak aku pergi memburu.." pinta usop ringkas..

"lah.. boleh je.. x de hal.. ok wey.. dah lambat.. jom solat.." balas amir bersahaja dan mengajak usop solat.. "ha.. jom2.. ko semayang masjid mane? masjid umno ke pas?" sambil usop senyum.. amir membalas.. "usop2.. aku semayang masjid Allah.."


November 1, 2012

Hello November!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


aku harap aku boleh terus menaip dan mentuntas kata2 disini.. hingga akhir nyawa.. amin.. keterbukaan rezeki dalam hidup aku tetap aku syukuri.. amin.. awan aku akan bermula..


October 28, 2012

24 Cara Tidur Abad Kini? Berwaspadalah Kita

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


hohoho.. sekian lama.. aku tak ada kelapangan yang betul2 free nak update blog nih.. but malam nih macam ade kelapangan sikit memandangkan tak buat ape2.. just lepak2 je..

tertarik pulak aku nak kongsi dengan satu gambar nih.. pasal style2 tidur.. hahaa.. memang kadang2 rase macam pernah je aku sndri yang tido macam tuh.. teruk2..

burok beno rupenye, kate orng perak. haha. so, bagaimana dengan anda? memang x de info tentang macam mana sifat orang tu dengan style tido yg tertentu.. haha.. belum mampu nak share..

ape2 pun, macam mana tidur sekali pun, biarlah menjaga batas, syariat, adab dan ajaran dalam agama kita.. 

“Nabi melihat seorang lelaki tidur sambil meniarap, lantas beliau berkata: Inilah cara berbaring yang dibenci Allah.”(Hadis riwayat Tarmizi)

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Apabila kamu mahu tidur ambil wuduk dulu seperti kamu mahu sembahyang, kemudian baringlah di sebelah kanan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

sumber: akuislam.com

sekian tuh sahaja benda aku nak share pada malam nih.. dan berpesan2 tuh mungkin salah satu cara terbaik yg aku sendiri akui.. anda? renung2kan.. baik dari Dia, salah dan kurang dari aku selaku hamba.. 


October 21, 2012

15 Kebenaran Jejaka Single

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



haha. cuaca semenjak dua menjak nih memang bagus nak rehat2kan diri.. hehe.. hujan dan mendung.. macam tuh lah yang berlaku di sekitar sini.. hahai..

dan ini membuatkan aku terpanggil untuk berkongsi tentang fakta yang memang benar dan betul. haha.. kalau rasa tipu, tipulah dia. pernah anda merasa single? tak kisah lah gadis ke jejaka. Jejaka Single adalah:
  1. seorang yang ramah dengan siapa2 sahaja.
  2. seorang yang boleh buat ramai gadis ketawa.
  3. seorang yang disenangi dengan semua rakan2.
  4. seorang yang suka hati dia nak berkawan dengan sapa.
  5. seorang yang berpendirian.
  6. seorang yang matang dalam membuat keputusan.
  7. seorang yang bisa mencintai dengan setia kelak.
  8. seorang yang tidak terikat dengan apa2 janji manis setia.
  9. seorang yang boleh membawa diri kemana sahaja.
  10. seorang yang sedar akan dunia realiti yang dihadapi.
  11. seorang yang bijak mengatur perancangan hidup.
  12. seorang yang peka akan diri orang lain.
  13. seorang yang prihatin akan soal hati dan perasaan.
  14. seorang yang mendengar dengan baik.
  15. seorang yang punyai jutaan idea dan motivasi.
hahaha.. no 13 paling tak leh blah aku rasa. hahai.. oleh itu, pada para gadis, macam mana anda rasa? haha.. bakal laki anda macam nih x? kalau tak, bukan 1st loff lah tuh.. kuikui..

ok.. ok.. cukup2.. percaya atau tidak, bagaimana sekali pun sifat seorang lelaki yang bakal bersama dengan seorang gadis, tidak boleh tidak gadis tersebut menolak kelebihan mahupun kekurangan yg ada.

kalau dah jodoh, terima yang kurang, syukur apa yang lebih. hehhe. nih jangan gi hina dan caci akan apa yang kurang dan bangga serta riak apa yang lebih.. orait, sekadar perkongsian petang2 tengah aman damai nih..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...