Blog Fendi Islam: Apa Itu Khat Kufi? Boleh Terpaut Hati Sekali Tengok?

G.E.N.G

July 30, 2012

Apa Itu Khat Kufi? Boleh Terpaut Hati Sekali Tengok?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


hahai.. mungkin yang ramai masih tak tahu dan pernah tahu tapi tak berapa pasti apa kah khat kufi nih? yang boleh tahan jugak, ada yang panggil corak2 'game ular' hahaha. aku gelak lah sikit. isokay. ya, masih tidak tahu.


sekurangnya, percubaan dilakukan. hehe. khat kufi nih, sekali aku kenal, terus terpaut! terus rasa nak tulis something yg special dgn khat kufi nih. contohnya nama2 orang.

aku buat pun sebab minat gila2. salah betul tuh tak berapa nak pasti. belajar slow2 tengok contoh2 yang ada. kalau silap aribulan, boleh jadikan main bisness nih. hehe..
  1. Khat Kufi adalah salah satu cabang seni kaligrafi Islam dan merupakan yang tertua. 
  2. Ia digunakan secara meluas dalam penulisan Al-Quran suatu ketika dahulu sebelum khat-khat yang lain muncul. 
  3. Kufi atau kufic sebenarnya berasal dari perkataan “Kufah” iaitu nama sebuah bandar di Negara Iraq di mana seni khat ini mula-mula digunakan dan dipopularkan. 
  4. Pada zaman permulaan penulisan di Kufah, Al-Quran ditulis menggunakan tulisan Kufi tanpa ada baris, tidak seperti apa yang kita baca pada hari ini.
sumber: citareka


kalau dah lama2 belajar, insyallah boleh buat sendri. buat pakai software apa? hahai. aku sebenarnya, pertama kali buat aku guna photoshop. ikut tutorial dalam tenet.

hasilnya? wow! kagum walau salah ejaannya pada mula2. dah akhir2 tuh, aku guna autocad. dan pandai2 lah main taram designnya. now, aku dapat tahu dalam iphone pun dah boleh guna. heew. pakai software polaris. 

tapi hasilnya tak berapa kagum berbanding photoshop. hehe. cubalah. nak tunjuk tutorial aku tak reti sangat. hahai. bgtau hsil sudah.. tengok lah kalau rasa berkenan. haha.



Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...