Blog Fendi Islam: Makanan Boleh Singkir Minyak Dalam Badan

G.E.N.G

September 14, 2012

Makanan Boleh Singkir Minyak Dalam Badan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Selamat pagi lah semua. hari nih aku nak share pasal benda sihat2 kejap. pasal cinta, nanti2 dulu. walhal macam2 perkara aku nak share. stop kejap. kekangan kehidupan.

tahu tak makanan apa yang amat dan sangat berminyak? oh, pastilah benda2 yang bergoreng. memang ramai yang suka makan fries, pisang goreng, cucur dan sebagainya.

yang sedap itulah racun, dan yang pahitlah penawar. haha. bukan aku nak suruh telah ubat ke apa. tapi peribahasa itu memang ada betulnya. mulalh dengan pemakanan yang sihat.

so, aku mentelaahlah sikit pasal nih.
  1. epal: buah nih boleh singkirkan minyak. makan banyak. sebijik pun jadi sebnarnya. kenapa? jangan tanya aku lebih. walau aku penah jadi budak sains, malas aku nak cerita lebih2. gi google pasal kandungan dia.
  2. minum air suam: ya, air suam adalah semujarab bahan semula jadi yang boleh pulihkan sistem hadalam dan sebagainya dalam badan kita. hehe. minum lah 10 liter sehari. pun ok. plus ngan bersenam2 sikit lah.
  3. air lemon, atau asam atau oren: hah! tak kisahlah, janji benda2 yang masam. yeah. kan asid. boleh memecah kandungan lemak dalam badan daripada minyak tersebut *feeling saintis jap..*
  4. oat atau bijirin: oh yeah. nih pun baik. bukan setakat boleh bagi kenyang, siap boleh tarik minyak2 dalam saluran pencernaan tuh then, keluar jadik najis sekali. oh... mudah2.
  5. semua makanan2 yang sehat (sayur, buahan2, daging, bijirin..): hah, nih aku kategorikan sekali terus senang. semua makanan yang sihat sudah pasti bagus. hehe.
so, macam mana? kalau dah syiok duk makan benda2 goreng hari2, pandai2lah cover balik dengan pengambilan makanan yang lebih sihat. hehe. sakit, sihat, hidup dan mati tetap ketentuan Dia. insyallah.


Comments
5 Comments

5 comments:

EMYR ASHRAFF said...

nice sharing!
g00d info :)

beat said...

suka epal suka epal

Anonymous said...

oren, lemon smue tu bahaya utk perut..minum la air limau kasturi.. ^^,V

Anonymous said...

oren, lemon smue tu bahaya utk perut..minum la air limau kasturi.. ^^,V

Unknown said...

cik ano: mungkin amsih ada khasiatnye. insyallah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...