Blog Fendi Islam: 'Bagai Menjilat Ludah Sendiri'

G.E.N.G

September 28, 2012

'Bagai Menjilat Ludah Sendiri'

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


pagi. agak kasar aku rasa term tuh. tapi nak kata peribahasa aku tak berapa nak sure sangat. rasa dah macam peribahasa dulu2. ke peribahasa skrang? hee.. org makin maju..

apa yang boleh disingkap dengan dah ludah pastu jilat balik? dalam prosa kata kat atas, aku melihat sebagai manusia yang dah buang seseorang dalam hidup dan akhirnya, tetap menerima balik?

apsal ludah, apsal jilat? tuh lah.. macam kasar sikit. padahal perilaku menerima seseorang semula dalam hidup yakni memaafkan dan redha adalah perkara yang baik. ya ia baik.

memaafkan orang, takkan jahat pulak. pandai2 fikir sendiri. tapi prosa di atas jika diperdengar kepada org yang menghadapi keadaan tersebut barangkali boleh mencetuskan amarah..

terlajak perahu undo lah.. terlajak kata, sorry to say.. haha. tapi dgn redho dan ikhlas kita masih boleh blaja memaafkan orang walau sekeras manapun pendirian itu.

cukup2 sudah duk mencemuh dan meninggalkan orang yang pernah di'ludah' itu. menjilat kembali bukan negatif pada erti sebenar. ia adalah rasa redha dan ikhlas. ok2. mungkin tak sesuai prosa dgn huraian aku kali nih.

akan tetapi, dalam bahasa pasar, mungkin ini yang kita perdengar. tuh aku nak bgtau. org yang mendengar usah cepat buat penilaian. mungkin mengundang padah. buat biasa je.


Comments
1 Comments

1 comments:

ZWAN SABRI said...

tak suka dengan orang yang suka jilat balik ludah dia.. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...