Blog Fendi Islam: 20 Cara Bila Kita Nak Jugak Apa Orang Lain Ada

G.E.N.G

October 7, 2012

20 Cara Bila Kita Nak Jugak Apa Orang Lain Ada

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


memang dah lumrah manusia.. bila kita tengok orang lain ada sesuatu yang best2, keinginan yang tinggi membuak2kan kita untuk ada jugak.. namun, biarlah ia perkara yang positif..

bukan nk ikut ada macam orang lain akan perkara yang negatif.. ingat zaman kanak2. masa aku menjadi budak berek! hehe.. macam2 kenangan. mak dan ayahlah yg memenuhi keinginan ketika kecik tuh dulu.. hehe..

orang beli guli aku beli..
orang beli rollerblade aku beli..
orang beli kete tamiya aku beli..
orang beli saidina aku beli..
orang beli basikal bmx aku beli..

pendek kate, semua dipenuhi.. almaklumlah bile dah anak bongsu time tuh. haha.. now tak dah.. hhahaha.. tapi still mums boi wey! kahkahkah.. kesempatan tak baik diambil..

so, bile dah besar, kite tengok org lain ade, takkan nk suruh mak ayah lagi kan? almost 23 years old ok.. walau masih perangai budak2, pemikiran harus future.. cewah!

  1. kene usaha bile nak sesuatu..
  2. bukan cara mendengki.. sebaliknya, bertindak..
  3. jadikan idola dan penyemangat pada apa yang kita hendak..
  4. abik teladan yang baik macam mana nak dapatkan jugak..
  5. istiqamah.. jngan separuh jalan..
  6. usah hanya bermimpi dan membayangkan tanpa bertindak..
  7. duk diam tak jadi apa...
  8. cakap kosong tak gune..
  9. atur strategi..
  10. buat perangkaan.. 
  11. sungguhnya, kita merancang, Dia tentukan..
  12. dah habis usaha, tawakal.. serah pada Dia sama ada jadi ke tak..
  13. tapi pada awal2 tadi, niat kenalah betul dah..
  14. bukan untuk riak.. 
  15. bukan untuk membandingi..
  16. tapi sama bersederhana.. 
  17. jangan sesekali lupa panjatkan syukur bila dah dapat apa yang kite nak..
  18. yakin dengan pemberian Dia..
  19. kalau tak dapat jangan mudah putus asa.. Dia dah rancang lebih baik..
  20. kadang2, tak semua perkara kita nak kita dapat..

ok. bnyak dah tips aku bagi nih.. saje nak kongsi2.. dan kalau boleh jadi penyemangat pada orang lain, itu satu perkara yang bagus.. aku amat alu-alukan.. sekian..


Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...