Blog Fendi Islam: Hati Aku Keras

G.E.N.G

June 20, 2013

Hati Aku Keras

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


terbaca.. dan terus membaca.. hati aku keras.. keras dari batu.. keras sekerak nasi? mana2 pun boleh.. takkan tak pernah terkesan kat jiwa dan hati aku bila pernah dibuang buta2.. bulat2.. tipulah kalau tak..

bukan nak mendendam.. tapi terkenang.. apa yang pernah jadi mungkin terjadi lagi.. aku umpama endah tak endah.. ya.. barangkali betul.. tidak dapat seperti dulu.. dulu rapi hubungan ini.. kini retak seribu..

kaca kiri terus mengiri.. kaca kanan terus menganan.. isi botol kaca terus mengalir tiada arah.. tiada arah yang telus.. hanya arah mengikut acuan.. khilaf aku sukar kembali seperti sedia kala.. kerana aku pernah dibuang..

kerana aku pernah dipersalahkan.. tapi, dalam hal itu, aku tidak apa2.. aku sibukkan diri aku.. aku tidak layankan perasaan.. sebaliknya cari jalan ketenangan.. walau pura2 bahagia.. itu la lebih bahagia.. dari derita ingatimu.

ingatimu yang pernah membuang.. yang pernah melontar.. mungkin kau tidak matang.. mungkin kau ikut perasaan.. habis tu, aku nih apa? kosongkah jiwa aku dengan rantaian besi dan jaringan dawai umpama robot..

aku manusia.. aku bukan robot.. aku ulang.. aku manusia.. bukannya robot.. maaf.. maaf.. maaf.. aku cukup tidak mengerti kenapa sering dan serik maaf ini.. umpama maaf kosong.. maaf tiada isi..

bagi aku keterbiasaan maaf tidak membawa kau ke arah ingin membetulkan segala yang silap.. umpama kau mudah maaf bila kau tahu salah.. bila salah dan kau maaf lagi.. bila masa kau nak betul? 

kini aku sibuk.. dan selalu aku sibuk.. aku pernah kongsikan ceritera aku.. ceritera aku melupakan kisah dulu.. aku sibukkan diri.. tidak lagi aku ke kancah hina.. menyibukkan diri darimu bukan kerana kau hina..

tetapi itu takdir aku.. telah tersemat kenangan kau dan aku.. kita pernah jauh.. kau membuang aku.. aku dibuang.. mungkin tidak sepenuh kuasa aku melupakan dan berlakon seperti tiada apa-apa..

aku pernah kata.. aku sukar membuang saudara.. aku sukar membuang siapa-siapa.. dan itu aku kota.. itu aku pegang.. hinggalah aku dibuang.. benar-benar aku ketepikan. aku ikut takdir aku..

kau ingat aku tak derita? kau ingat aku tak mengingati? ada dinding disebalik itu.. dindingnya masih terngiang-ngiang.. pucat muka aku bila dibuang.. itu paling aku pantang.. cukuplah.. cukuplah..

ada banyak kebaikan dalam diri mu.. langsung tidak cocok dengan aku yang jahil.. banyak sinar cahaya dalam dirimu.. langsung tidak kena dengan peribadi hina aku.. kau bagai malaikat.. aku pula pelaku dosa..

ruang yang aku cari.. barangkali untuk melupakan mustahil sekali.. tapi untuk buat-buat lupa aku fasih.. aku hebat.. aku lantas boleh buat.. buat-buat lupa.. buat-buat bahagia.. itu semacam mudah.. bukan kau yang rasa..

sekian..


Comments
2 Comments

2 comments:

MissRI said...

Hmm..kuatnya awk utk buat2 tak endah, buat2 lupa, buat2 mcm takde pape..sy tak punya kekuatan itu..kalaulah sy ada sega kekuatan itu, alangkah tenangnya jiwa dan hati ini..tak selalu terbayang, tak selalu teringat, tak selalu terasa sakitnya lagi..T_T

En Tapi said...

missri: kekuatan dari hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...