Blog Fendi Islam: Erti Garisan 'M' Di Tapak Tangan

G.E.N.G

April 26, 2012

Erti Garisan 'M' Di Tapak Tangan

petang.. ingat nak tidur sekejap. tak jadi. risaulah aku kalau pening kepala. hehe. apa lagi. macam biasa. explore dan explore. aku memang suka explore. dan sekadar nak berkongsi. lantak sekejap dengan kira-kira nih. nak juling dah mata aku.

pernah anda ingat zaman kecik-kecik dulu, kawan-kawan mesti ada cerita apa makna garisan M pada tapak tangan kita? hehe. aku memang ingat. katanya, akan miskin suatu masa nanti. haha. balik rumah terus menabung. 

bila dah besar, aku teringat jugak ada sumber dari internet. M adalah untuk mengingatkan kita tentang mati. betul? logik akal, bahasa melayunya Mati bermula dengan 'M' lah. kalau mat saleh, pak negro, dan pak arab? mati dalam bahasa mereka nih lain. hehe.

tapi, bagus sekiranya selalu ingat mati. kita tak tahu bila ajal kita. selain tu, ada jugak sumber yang aku perolehi tentang maksudnya, Muhammad, Mekah, Madinah dan sebagainya. ya, masih boleh diterima akal.

dan ada satu lagi yang menarik. bergantung pada masing-masing untuk menilainya. subhanallah:


di kedua telapak tangan kita wujud angka dalam bahasa Arab, iaitu: /\l (81) yang ditunjukkan pada garis tangan kiri dan l/\ (18) pada tangan kanan. apabila ditambah 81 dan 18 menjadi 99. 


dan 99 berkisar tentang Asmaul Husna. (99 nama Allah swt). subhanallah. cukup tersirat ertinya. sama-sama kita sentiasa panjatkan doa agar kita sentiasa diberkati dalam setiap tingkah dan tindak tanduk. amin


Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...