Blog Fendi Islam: Siapa Mintak Putus Dulu

G.E.N.G

April 28, 2012

Siapa Mintak Putus Dulu


putus sambung putus sambung. biasa. macam nih lah kalau pasangan yang macam tarik tali. i tarik u, i lepas, u tarik i balik. hehe. tapi, tak semua perhubungan tu indah dan sweet-sweet.

ada yang sampai tak boleh tidur si gadis mahupun jejaka. gadislah yang lebih kesian, sampai tak lalu makan. jejaka yang bertindak dengan pertimbangan akal yang baik insyallah lebih mampu untuk menangani masalah dengan baik.

siap nasi tambah lagi kalau dah ada masalah dalam perhubungan. tapi si gadis? haha. minum susu dengan biskut je lah. nih la gaya kehidupan masa sekarang. kena la kuat sikit. tabah.

pada kebiasaannya, siapa yang mohon untuk putus dulu? kalau En Tapi cakap jejaka, ada yang cakap tak. kalau cakap gadis, ada yang cakap tak jugak. so, siapa yang dulu adalah keduanya. bagaimana?

sebenarnya, jika persoalan 'i nak mintak putus dengan u' takkan timbul jika ada persefahaman dengan baik antara kedua pasangan. bincanglah dulu siap-siap. tak perlu bersengketa dengan mintak putus nih semua. 

egois yang tinggi dalam diri menjadikan isu mintak putus nih wujud. ya. jejaka memang lebih ego dari gadis. kalau dah tahu, apa kata, gadis goda jejaka dengan cara yang berbeza. haha.

dan jika egonya pada gadis, jejaka perlu tahu untuk goda gadis dengan cara yang halus dan lentek riuk (betul ke tak eja?) haha. ayat-ayat manis dan janji-janji kaca mudah seorang jejaka nak tabur.

bagaimana penerimaan si gadis? haruslah berhati-hati. usah terlalu menjadi hamba kesepian. 'ya, i terima dia sebab dia sweet. romantik' ingat sweet dan romantik nih semua dapat jamin untuk anak-anak dan masa hadapan?

haha. makanlah hari-hari menu sweet sour. kenalah serikan dengan tanggungkjawab. dalam rumah tangga pun, 'i mintak putus pun ada berlaku.' dan jadi kes cerai pulak. jauhilah penceraian ini.

the key here is negotiation. memang sangat penting kalau dah nak berumah tangga. dan berurusan soal hati dan perasaan. seorang jejaka mungkin tidak dapat membaca isi hati gadis yang terlalu terpencil kecewanya di dasar lubuk.

begitu juga si gadis, mungkin tidak memahami peranan dan besarnya ombak tanggungkjawab si jejaka yang perlu digalas dan dihadapi apabila melandai kehidupan. kalau nak bercinta, bersedia akal dan fikiran yang kuat. serta emosi.


Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...