Blog Fendi Islam: Kenapa Putih, Biru, Hijau?

G.E.N.G

June 16, 2012

Kenapa Putih, Biru, Hijau?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 



saja2 pagi tadi baca2 sikit. ada fakta yang menarik. kenapa dalam bilik bedah, doktor dan konco2nya akan pakai baju warna hijau. dan ada sesetengah hospital biru. serta dibantu oleh jurubantu bedah yang memakai warna putih.?



ada sebab dia. ketika bedah. warna merah darah macam dalam gambar tu memberi kesan yang langsung kepada mata mereka2 yang terlibat dalam bilik bedah atau dewan bedah. kesan tersebut berupa tekanan pada daya minda.

dengan bantuan warna2 disekeliling mereka2 yang terlibat dalam proses pembedahan tersebut, secara tidak langsung, apabila mereka memandang warna2 putih, biru dan hijau. tekanan akan beransur tenang.


  1. putih: suci dan bersih.
  2. biru: tenang dan damai.
  3. hijau: segar dan bertenaga.

tekanan pada warna darah tersebut akan membuatkan seorang doktor yang lebih fokus pada organ2 atau bahagian yang dibedah dengan lumuran darah tersebut berfikir secara rasional. dan insyallah, pembedahan berjaya.

yeah! itulah sedikit info. jangan suruh doktor pakai baju bedah warna merah pulak. nanti makin pening dan tekanan dibuatnya. hehe. inilah kuasa pada warna ciptaanNya. ada faedah dan kebaikan. 



Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...