Blog Fendi Islam: Usah Mengetest Jejaka

G.E.N.G

June 17, 2012

Usah Mengetest Jejaka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


jejaka memang sinonim dengan pantang dicabar. ia adalah lumrah. ego? oh. konpem2 ada dalam setiap diri jejaka. cuma level dia je lah yang berbeza. dan tahap pengawalannya. haha. ada yang tak terkawal jugak. hehe.

dalam dunia percintaan masa kini, memang banyaklah ragamnya. apabila si gadis mengetest jejaka. test apa? haha. menguji jejaka dengan macam2 hal. sebagai contoh.
  1. 'kalau berani, carilah lain..'
  2. 'eleyh, macam awak tahu buat je.. kalau tahu sangat buat!'
  3. 'datang lah rumah.. jumpa ayah saya..'
  4. 'awak berani ke? mak saya garang gila..'
  5. 'sanggup ke awak tuh tinggalkan saya.. mana boleh kan..?'
  6. 'awak berani ke terjun? tak payah nak menyembang sangat..'
  7. 'awak cakap je lebih, tak boleh punya..'
  8. 'awak bukan ada duit pun.. tak payah nak berangan..'
  9. 'semua benda awak tak boleh buat.. apalah yang awak tahu..'
  10. 'minah tuh kenyit mata kat awak.. pergilah tegur dia kalau berani..'

hah! jangan2. usah dibiasakan. jika kena pada mood dan waktu yang tidak elok, ia boleh diinterpritasi secara negatif. haha. mungkin lain jadinya. kalau cabaran dan ujian yang positif mungkin ok lagi. tapi kalau yang negatif?
  1. 'baik.. sekarang jugak saya cari lain..'
  2. 'saya tahulah.. yang awak nak kecik2 kan saya nih apahal?'
  3. 'erm.. baik.. saya janji saya datang..'
  4. 'eh. stakat mak awak. dah macam anak beranak..'
  5. 'oh.. bila2 masa saya boleh tinggalkan awak..'
  6. 'slamat tinggal awak.. (terjun sudaa..)
  7. 'saya sedar saya tak hebat..'
  8. 'saya tahu saya bukan anak orang kaya.. awak tinggal je saya..'
  9. 'saya tahu sayang awak je.. tapi, awak boleh tinggalkan saya kalau itu awak nak..'
  10. 'hai awak.. saya nak kawan dengan awak boleh..' (ngangalah gadis..)

ambik kau! ngangalah si gadis kalau jadi perkara yang tidak disangka2. walau niat nak test je. so, tak nak lah perkara macam nih terjadi. sebab jejaka memang ada egonya. dan setiap orang akan ada moodnya. percayalah. hehe.

dan sepatutnya, kalau pasangan tuh saling memahami, mungkin ungkapan2 kat atas tuh tak pernah terbit dari mulut gadis mahupun jejaka kepada gadis. mungkin sama2 tahu memberi nasihat dengan kata2 yang baik.

betul? hehe. mungkin certain2 masa, ia tidak mampu dikawal, namun, berbaliklah pada konsep berhubungan dalam islam yang sebenar. tak payah la gaduh2. tak payah cabar2. tak payah ngetes2. sia2 sahaja. bertarung ego.


Comments
4 Comments

4 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

kadangkala jangan cuba MENCABAR seseorang lelaki...

Adylia Qarissa said...

hahahaaaaaa... dkna selalu buat macam tu.. ;p

Aliff Nasyrah said...

kalau tak kena pada tmpat mmg bawak gaduh besar laa. haha :P nice info btw

En Tapi said...

en afa: oh yeah! we have yamaha ego..

cik adylia: bgus2.. buatlah lagik. haha..

en aliff: hahaha.. opkos.. tengah2 ko wat layout kan.. "awak bkan reti sangt pun.. si B tuh lagik pandai.." hah! terus clash.. hahai.. (joke je wey.. jngan ambik ati..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...